Start Balmar Hvorfor Hvordan å velge Regulatorer & tilbehør Adapter Valeo på Yanmar 6 - serie AT - serie 94 - serie 95 - serie 97 - serie 98 - serie reimhjul 6-98 serie Dynamo tilbehør Brakket, fester & tilbehør AltMount Duo Charge Tilbehør ellers eldre Manualer FAQ Balmar USA ----------------------- Balmar, du og vi i Norge til Verksted & Verft
siden 1986
© Jörg Becker 2017
Trenger jeg en dynamo eller regulator som er “bedre” ? Dette spørsmålet får vi nesten hver dag, så blir svaret avhengig situasjon enten: “Et bedre tilpasset system  til når det gamle systemet ikke er tilstrekkelig dimensjonert.” Det betyr hvis et system enten sliter med for lite kapasitet (strøm, varme, spenninger) eller t.o.m. er for stor”. Eller: “Et bedre tilpasset system bør til hvis man ønsker å gjøre alt riktig allerede i utgangspunktet.” Ellers: “Nei”. Hva betyr dette Først  man være klar over hva de enkle, dvs. øverste grunnlagene er. Utgangspunkt er vanligvis spørsmålet om “mengden” ladestrøm fra dynamoen, som er en variabel sum som dannes av alle lokale parametere”, nemlig: - Nødvendig strøm (Ampere) for å forsyne alle forbrukere mens dynamoen arbeider - Nødvendig strøm for å lade alle batterier til ønsket ladetilstand, innenfor gitt tid (=Ah), og det på grunnlag av - Batterienes ladeakseptans* (som markerer maks ladestrøm som batteriene er villig til å svelge) - Batterienes maksimal tillat* / dvs. ønsket ladestrøm, som også markerer best økonomisk drift. - Riktig spenning (Volt). 1. Batteriets behov for bestemt ladekarakteristikk (V&A), eller også systemavhengig spenningsbegrensning. Dette betegner så hva det kreves av laderegulatoren (som styrer dynamoen).    2. Temperatur på dynamoen. Den er avhengig av både belastning, miljø, og fysiske egenskaper i dynamoen. Alle dynamoer blir varm når den arbeider, hvor varm er avhengig belastning, kjøling, og effektivitet. Mulig ladestrøm og effektivitet blir dessuten mye mindre når temperaturen økes. De fleste dynamoer (nesten “alle”) sliter også fysisk ovenfor ca. 95°C, et temperaturgrense som realistisk også betegner dynamoens grense for optimal effektivitet (jo kjøligere desto bedre, men >20°C). Blir dynamoen varmere enn 95°C da er det på tide å forandre dette -omgående-. Det bestemmer foresten ikke når dynamoen “sprekker”, men hvor den begynner å slite. Så finnes det såkalte “maksimal tillate arbeidstemperaturer”. Maksimale arbeidstemperatur kan selvfølgelig nås, men tenker man på lang og pålitelig levetid da er dette like lite til å anbefale som f.eks. å kjøre en motor eller girkasse konstant på maksimal belastning. Ingen som ikke har veldig gode grunn ville gjøre dette, så er anbefalingen å holde dynamoen kjølig. Ikke en gang bilprodusenter, derfor velger produsentene dynamoer som kan levere ca. 100% mer enn bilens maksimal strømbehov er. 3. Mulighet for å kjøre nødvendig kraft inn i dynamoen. Dynamoer “produserer” ikke noe, men vandler “roterende” energi fra motoren til elektrisk energi. Dette resulterer at det som skal komme ut også må inn i “vandleren”. Akkurat som med et gir er også alle reimdrev underlagt begrensninger, dvs. begrenset til noe maksimal kraft den er i stand til å overføre. Men også for det finnes det forskjellige muligheter (se også AltMount fra Balmar). Vi snakker her altså vanligvis ikke om dynamoer som må forsyne et startbatteri, som “aldri” bli utladet likevel. Men ser vi på f.eks. 2 forbruksbatterier á 100Ah som fint kan svelge 30A hver, og litt parallell forbruk som på båt gjerne befinner seg ved noe mellom 8 - 20A gjennomsnitlig, da forstår man at dynamoer med 50 - 60A er konstant overbelastet og at også større dynamoer (f.eks. 115A, ved kald temperatur) ofte ligger i grenselandet allerede. Med enda større batterikapasitet og/eller parallell forbruk, eller avvik som sprenger grensene under punktene ovenfor er anbefalingen til tilpasning ikke noe “salgstriks” men krav siden definisjonene er mer enn glassklare. Balmar løser problemene ovenfor med dynamoer i forskjellige klasses og størreslser (både elektrisk & fysisk) som i forhold til standarddynamoer er blitt optimalisert på alt som er avgjørende (Likeretterdioder, kjøleelementer, vifte, lager, rotor- og statorviklinger, mm). Omvendt er for store dynamoer heller ikke bra hvis batteriene er for små. Med blybatterier (bly-syre, Gel, AGM) er grensen vanligvis 25% av sin kapasitet. (f.eks. 100Ah = maks 25A ladestrøm). Her hjelper det evt. med enten en regulator med justerbar strømbegrensning (Balmar MC-614 eller 624 og ARS-5), eller batteri-til-batteriladere som begrenser strøm (f.eks. Balmar Duocharge, eller forskjellige fra Sterling). Les deg klok på sidene og forstå hvordan vi tenker når vi gir deg rådet du ønsker. Vi vill ikke bare selge noe, men at ladesystemet ditt funker som den skal, og det betyr: helst “optimal”. Trenger du hjelp? Vi tilbyr litt anbefaling og “How to” under knappen “Hvordan å velge”. Dette gjelder for en rekke normale situasjoner men kan ikke ta med alt. Litt annen info, som også passer til temaet, finner du under knappen “FAQ” og flere andre steder her på nettsidene. Men vi vet at de fleste sliter med å forstå alt ved første omgang. Så bare ta kontakt hvis du er usikker på noe, fordi vi er ikke bare “nett-selger” men hjelper.
Flagg Start N Produkter Tjenester Tilbud & News Teknisk FAQ Obs: butikksidene stenges etter 15 minutter uten aktivitet! Impressum
Regulatorer til adaptiv lading & strømstyring, Dynamoer fra 70 - 310 Ampere, Small. medium, large, og extra large frame Serpentine-reimsysteme Tilbehør, festesett, mm.
Hvorfor