Hvilken dynamo
Blir det behov for noe ordentlig erstatning, eller nødvendig oppgradering på dynamo-ladesystem
da er produkter fra Balmar et naturlig valg.
Dynamoer velges avhengig både batteri og forbruk, men også fester og reim.
Dynamoer velges etter enkle regler som skal ivaretar behov av alle omstendigheter.
De første grunnlagene er vanligvis
1. dimensjoner S (se også FAQ)
2. feste (se også FAQ)
3. reimdrevet som skal levere kraft
4. maksimal motorturtall / tillatt turtall på dynamoen
5. batteribanken som skal lades og/eller forbruk som skal forsynes
6. temperaturforhold og tid som enten kan eller må til i regnestykkett for å lade batterier optimal.
7. mulig dynamoeffekt iht. temperatur og turtall.
Anbefalt type: (mer detaljert info i menuen til venstre)
Balmar tilbyr forskjellige serier til ulike forhold, alle dynamoer er P-type, som betyr brukes med positiv regulering.
Husk: >100A = kreves enten dobbelt V-reim eller Poly-Rib.
Rask dreiende diesel- & bensinmotorer, og så ønsket…..
ladestrøm 12V 100 - 120A eller 24V 70A = bruk 6-series (beregnet til maks 12.000 1/min på dynamo)
ladestrøm 12V 170 - 250A = bruk XT-series XT170 eller XT250 (beregnet til maks 18.000 1/min på dynamo)
6-series dekker nesten alle motorer og vanlige festeordninger (1”, 2”, 3.15” Hitachi, 4” J180).
På tross av “smal frame” konstruksjon tilbyr også 6-series en rekke meget tydelige forskjell i forhold
til de fleste standard-dynamoer. 6-series leveres inkludert intern regulator (14,1V/28,2V), men tilbyr
også mulighet for enkelt tilkobling av Balmars eksterne regulatorer og bruk av alle fordeler med det.
XT-series brukes sammen med regulator MC-614 (12V) og er en nyutvikling med “flettet”-stator.
XT er bare litt større enn normale smal-frame-dynamoer, men kan levere hele 170A eller 250A. (avh. type)
XT har den mest bratte og fenomenale ladekurve, mulig med opp til 130 / 180A fra rett ovenfor tomgang allerede.
XT-Series er nå den mest solgte fra Balmar i Norge.
Både 6- og XT-series selges enten separat, eller fordelaktig som sett med regulator, sensorer og kabelsett.
------------------------------------------------
Til Yanmar motorer finnes det mye utvalg fordelt i både 6-, XT, 94-series, spesielle festesett og strammere, mm.
De som eier Yanmar 6LY anbefales å se med fordel på 94LY, XT- dynamoer.
Til Yanmar Common Rail og noen Volvo finnes det nå XT- og KIT med både tilpassete tilkoblinger,
slik at det blir mer rom der det er trangt for kablene, og spesielle reimhjul.
------------------------------------------------
Til større / langsomt dreiende dieselmotorer:
Store dieselmotorer pleier å dreie tydelig mindre og har en annen effektbånd enn rask dreiende motorer.
Dynamoene til disse motorer bør altså være optimalisert for det mht. både effektkurve og kjøleevne.
94- og 95-series, som finnes til 12V 165 & 210A og 24V 140A kan dreie maks 7.000 1/min og er beregnet til
store batteribanker opp til 800Ah og gjør disse dynamoene til første valg for langturseilere,
men også til yrkes og fiskebåter som delvis må forsyne mye forbruk og trenger god kjøling på dynamoen.
Hovedfestene er 4” J180 på 95-series og enten 2” Delco style eller 3.15” Hitachi/Yanmar-style på 94 og 94LY.
96-series 48V-dynamoer Kraftpakker, rett og slett, effektiv, bra bl.a. også til 48V-Lithium.
97XD, EHD og 98 series er “extra large frame” dynamoer, til omfattende belastning, og er tilpasset
større dieselmotorer med begrenset turtall (Caterpillar, Cummins, MTU, John Deere, mfl.).
Tilsvarende tilbyr alle 9-series noe ekstrem flat og meget bra effektkurve
97 - 98 series kan dreie 6800 - 8000 1/min (avh. modell) og leveres med 4” J180 hovedfeste.
97-series er for Heavy-Duty-oppgaver og kan levere maks 240A ved 12V eller 186A ved 24V.
Varmt, vel og merke.
98-series Super-Heavy-Duty, leverer maks 310A ved 12V og maks 217A ved 24V.
98-series er børsteløs presisjonsdynamo som blir gjerne brukt der feil ikke er noe som helst opsjon.
------------------------------------------------
Husk: Effekt angis som maksimalt ved kald dynamo, unntatt XT170 som kan levere varm 170A og kald maks 190A.
Info om effekt ved varm dynamo eller bestemt turtall finnes på både datasheed, FAQ og tabellen her.
Mer informasjon om effektiv og enkelt forbedring av reimsystemer finnes under knappen “AltMount”
Husk også:
Optimalisering betyr å kunne lade batterier både optimalt og så rask som mulig, men også
å minske slitende belastninger på dynamoen (som er slitedel, om en tror det eller ei).
Begge deler kan ordnes ved å velge riktig dynamo, også i forhold til best turtall (effekt & kjøling),
men også ved å velge en bra regulatorer og riktig justering etter behov.
Mer informasjon om både regulatorer og virkning finnes på websidene om regulatorene og på FAQ.
Spør hvis du trenger mer informasjon eller hjelp.
...din offisielle importør til produkter fra Balmar
tilbyr dynamoer til nesten alle formal.
Temperaturer
Her finnes forskjell mellom temperaturene på batteri og dynamo.
Batteri-temperatur
Er avgjørende for ladespenningene som batteriene både trenger og / eller tåler.
Det finnes minste og maksimale spenninger, som så varierer ved økende og synkende
temperaturer. Funksjonen som regulatorer burde beherske kalles temperatur-kompensasjon siden det
er meget viktig for både optimal lading og å beskytte batteriene.
I motsetning til de fleste andre regulatorer tilbyr Balmar manuell justermulighet for det også.
Dynamo-temperatur
...er helt avgjørende for dynamoens effekt, slitasje, og levetid.
Dynamoer blir varm og ved belastning kan temperaturen lett overstige 100°C.
Dette er normal, men eksterne regulatorer må ta hensyn til det for å unngå at dynamoene
skades.
Alle dynamoer fra Balmar er beregnet for 107°C, betyr konstant.
Husk alltid og uansett hva det dreier seg om at “maksimalt” er et “kan” ved optimale forhold.
Praktisk derimot bør man alltid prøve å holde dynamoer unna maksimale temperaturer.
Med MC- og ARS-5 regulatorer fra Balmar er det enkelt å gjøres siden regulatorene
i tillegg kan justeres til noe ønsket temperaturgrense.
Og dette betyr at man kan utnytte det som er mulig på dynamoene uten å gå helt til grensene.
(gjelder også for ikke-Balmar dynamoer)
Ved overtemperatur slår disse regulatorer ikke helt av men reduserer feltspenningen om 50%
Med det reduseres dynamoens belastning og temperaturutvikling slik at dynamoen kan kjøle ned
igjen. Denen funksjonen kan også fremmes ved hjelp av en bryter, Balmar kaller dette “smal engine
mode”.
Obs: Noen regulatorprodusenter satser ren på reduksjon av spenninger.
=> Å redusere spenninger uten å kunne redusere strøm er ikke klok. (Se normal FAQ)
Temperatur som del i regnestykket
Når dynamoer eller batterier er varm må også ladestrømmen reduseres.
Det er sjelden noe problem med noe mindre batteribanker, men blir desto viktiger med store.
Derfor kan det bli ekstra fordelaktig når man kan velge større dynamoer, både fysisk og elektrisk
Hvor mye effekt, for å få dette optimal.
Batteriene som lades og forbrukere som skal forsynes parallelt er det samme som
ved utvalg av landstrømladerere.
Men i tillegg skal det også tas hensyn til strømbehov av navigasjon, instrumenter, autopilot m.m.
Noen trenger bare få ekstra Ampere, andre sliter med flere titals Ampere belastning.
Ikke helt på slutten bør man ta en titt på dynamoenes tekniske spesifikasjoner og ikke minst
miljøet (f.eks. temperaturen) den skal arbeide i.
Ren for batterilading regner man gjerne 10% av batterikapasiteten som minst mulig ladestrøm.
Enda mindre effektiv ladestrøm er ikke bra for batteriene flest.
Men bortsett av batteriene finnes det en rekke faktorer og belastninger som dynamoene må tåle.
Et av dem er temperatur, og den får man bare kontrollert med tilstrekkelig lufting eller kontrollert strøm.
Generelt sett er <4:1 et forhold som anses som optimalt.
Det betyr en dynamo som kan levere minst 25A per 100Ah + parallelt forbruk.
“Kan levere” betyr også at dynamoe skal kunne levere dette også i miljøet der den er,
som betyr at den helst skal kunne levere denne strømmen også under krevende forhold.
Er utgangssituasjonen dårlig, f.eks. hvis det er ikke mulig å montere passe store dynamoer,
da er det best hvis man har kontroll på dynamoen.
Det finnes mange muligheter for å bruke dynamoer både effektiv og sikker samtidig.
Balmar er høy spesialisert på det og tilbyr justermulighet på faktisk alle parametere.
Så er det mulig å styre også ikke-optimale systemene på måte som garanterer
maksimal mulig effektivitet ved minimalisert belastning også når ressurcene er begrenset.
Mest brukt er da f.eks. muligheten for å redusere rembelastningen (belt load manager).
Det betyr at dynamoens maksimal mulig effekt ganske bevisst ikke blir brukt, men at den blir redusert.
Så reduseres rembelastningen, men også effekt fra dynamoen som da resulterer i mindre varmgang.
Denne funksjonen er en av flere og tillater at man kan bruke kraftigere dynamoer også på ikke helt
tilstrekkelige remsystemer og temperaturområder siden det er mulig å tilpasse alle parametere slik
at man kan utnytte maksimal mulig effekt uten å måtte belaste hele systemet maksimalt.
Dette er også forklaring for at også fysisk normal-store 6- og AT-series kan brukes på større batteribanker.
Dynamoene er optimalisert allerede og regulatoren fikser resten, så er det mulig
å hente maksimal ytelse uten å slite på noe mer enn det må til.
(Les gjerne også på FAQ om sammenlikning av forskjellige regulatorer.)
Turtall på dynamoer
Dynamoer arbeider innenfor faste grenser, og disses varierer fra dynamo til dynamo.
Et av begrensningene er dynamoens turtall. (per minutt, betegnet med U/min, rpm, eller 1/min)
Det finnes et såkalt “cut-in speed”, som er engelsk og markerer minste turtallet
når dynamoen “tenner” / begynner å produsere strøm.
Dette kan variere fra f.eks. 800 1/min til 1800 1/min på dynamo.
Lav er bra, høy er dårlig fordi ueffektiv.
På den andre side finnes det maksimale turtall som dynamoene kan tåle.
Maks 1/min varierer kraftig etter type mellom ca. 4500 og opp til 18.000 1/min.
Større turtall enn det som dynamoen er beregnet til vill ødelegge den etter bare kort tid.
En annen ting er at det finnes en såkalt effektkurve. (Watt / Ampere ved turtall “X”)
Dette betyr at dynamoen ikke leverer alt strøm den er beregnet til ved et hver turtall,
men begynner med lav effekt ved lav turtall og stiger ved økende turtall.
(dette skal ikke forveksles med regulert spenning)
I tillegg må man ta være på dynamoens kjøling, som bl.a. er avhengig av turtall og lufttemperatur.
Dynamoens temperatur har massiv og direkte innvirkning på både dynamoens effekt og slitasje.
Kjølige temperaturer mellom 20 og 40°C ville være best, men med belastning er
det ikke sjelden at dynamoer må tåle temperaturer mellom 80 og hele 145°C.
Viktig å huske:
Det hele betyr at dynamoer drives i begrenset turtall- og temperaturområde “fra - til”.
Motorene som “vi” bruker på bil og båt pleier å dreie mellom (idle) 600 og (maks) 6500 1/min.
Eldre og større dieselmotorer dreier bare maks 4600 1/min mens marsjfart gjøres ofte
ved 1800 til 2300 1/min.
Mindre eller moderne motorer derimot pleier å dreie raskere, og brukes innenfor
en annen turtall enn store. ...osv.
Ser man på disse tallene, og sammenlikner dette med gitte turtall av dynamoer,
da ser man at turtallene og belastning på dynamoen må tilpasses både miljøet og belastningen.
For å oppnå det varieres remskivene med forskjellige diameter slik at motor og dynamo
helst dreier med hver sin beste turtall ved ønsket arbeidsområde.
En motor som har en turtallsband fra (n1)800 til (n1)5500 1/min har en reimskive med D =240mm
Dynamoen har cut-in ved (n2) 1000 1/min og tåler (n2) 15.000 1/min
Vi trenger nå først å beregne remhjul på dynamoen for å unngå ødeleggende turtall.
Beregningen er I = (n1 : n2) = 5500:15.000 = 0,37
Beregningen viser at minste motorturtall 800 1/min blir 2162 1/min på dynamoet ved tomgang.
Det er et eksempel som passer til denne grafen her
Grafiken vises at det kan bety omtrent 73A.
Med litt redusert effekt (feltstyring) blir det godt og stabil ladestrøm også ved tomgang.
Kraft og overføring av kraft vha. rem
Rem overfører kraft som er nødvendig for å kunne drive dynamoen.
Denne kraften er begrenset pga. en rekke faktorer som f.eks. type rem og bredde,
lengde, turtall, temperatur, vinkel rund remhjulene,
maks tillat stramming og trekk-kraft/sidebelastning på veivaksel og aggregat
som er tilkoblet ellers, m.m. ved spesielle forhold.
Det varierer litt om få Ampere med hvem du spør, men allminnelig gjelder:
(bredden måles øverst på “ryggen”)
Enkelt V-rem, bredde 3/8” / 10mm, anbefalt maks 12V 80A / 24V 30A
Dobbelt-V-rem, bredde 3/8” / 10mm, anbefalt maks 12V 200A / 24V 70A
Enkelt V-rem, bredde 1/2” / 13mm, anbefalt maks 12V 110A / 24V 45A
Dobbelt-V-rem, bredde 1/2” / 13mm, anbefalt maks 12V 300A / 24V 200A
Flatrem / serpentinbelte
Flatrem 6 riller kan belastes med ca. 12V 210A / 24V 100A
Flatrem 8 riller kan belastes med ca. 12V 310A / 24V 220A
V-rem
dobbelt V-
rem
Flatrem
6-riller
Flatrem
8-riller
f.eks. eksempel
Det er disse fire hovedfester som er vanlig for nesten alle motorer.
I tillegg finnes det et motlager det justeringsarmen festes til.
Motlageret på bildet her (6-series) er de 5 øverste hull,
hovedfestet er nederste hullet i posisjon “kl. 06.00”
Borringen på hovedfesten kan variere av og til,
og bør kontrolleres før man bestiller,
men flest passer det som angitt rett inn.
Dynamoer til Yanmar leveres i tillegg med en litt lengre bolt
som da unngår mas og frustrasjon ved å lete etter noe som passer.
Effektkurvene av dynamoer fra Balmar.
Dynamoens effekt og ladeeffekt er direkte avhengig av flere faktorer.
Både temperatur, turtall på dynamoene og motoreffekt er mest avgjørende, men også faktorer
som kabeltype -diameter og lengde, og ikke minst type batteri, tilstands, og indre motstand mm.
bestemmer hvor mye strøm vi kan sende til batteriene og forbruk.
Tabellen her viser kun hva dynamoene kan yte ved gitt dynamotemperatur og turtall på dynamo og motor.
Det finnes forskjellige utvekslingsforhold mellom motorturtall og dynamo, her antas det 1:2 som “Drive Ratio”
Temperaturene gjelder ved 26°C og 90°C (målt utvendig, som betyr pluss ca. 30°C innvendig).